Hírösszeállítás a legaktuálisabb utazási információról.
2024. január 27
Több traffipax lesz Bécsben
Bécs városa és a tartományi rendőr-igazgatóság kibővíti a gyorshajtók elleni küzdelmet. A következő években 40 új térfigyelő kamerát és 20 radardobozt szereznek be, amelyek költsége eléri a hárommillió eurót.
Ez elsősorban az önkormányzati úthálózat, különösen az „A“- kategóriás városi főutak ellenőrzésére szolgál. Bécs városa szerint a Belügyminisztérium, amely a sebességmérő kamerák többségéért felelős, elsősorban a országutak ellenőrzésére összpontosít. Az új radaros dobozokat ezért főként a város népszerű gyorshajtási útvonalain állítanák fel.
Bécs városának tájékoztatása szerint ide tartozik a többi között a Triester Straße és a Gürtel, a Grinzinger Straße, a Höhenstraße és a Himmelstraße, vagy a Kahlenberg és a Heiligenstädter Straße parkolóhoz vezető bekötőutak, valamint a Ring, ahol gyakran tartanak spontán „utcai versenyeket“.
2024. január 19.
Adót kell fizetniük a Madeirára utazó turistáknak
2024 második felétől a Madeira-szigetekre utazóknak éjszakánként 2 eurós adót kell fizetniük.
13 év felett vendégenként és éjszakánként 2 eurót kell majd fizetni, legfeljebb hét éjszakára.
A befolyt összeget a környezeti fenntarthatóságra, a turizmus népszerűsítésére, illetve a zöldterületek megőrzésére és hasznosítására fordíthatják az önkormányzatok.
2024. január 18.
Februártól csak euróval lehet fizetni Koszovóban
Kizárólag euróval lehet fizetni február elsejétől Koszovóban, minden más pénznem csak külföldi tranzakciókhoz használható - közölte a koszovói központi bank.
2024. január 14.
Bulgária és Románia márciusban csatlakozik a schengeni övezethez
Bulgária és Románia márciusban csatlakozik a határok nélküli európai térséghez, a schengeni övezethez.
Március 31-én megszűnik a légi és tengeri határellenőrzés Románia, Bulgária és a schengeni térséghez tartozó tagállamok között, míg a szárazföldi ellenőrzések megszüntetéséről egy későbbi időpontban születik döntés.
2024. január 6.
Szamárköhögés-járvány van Belgrádban
Szamárköhögés-járvány sújtja Belgrádot, de a betegség Szerbia-szerte terjed, 2023. december 31-ig 909 esetet jegyeztek fel.
A legtöbb megbetegedést a szerb fővárosban, valamint a nyugat-bácskai régióban regisztrálták. Belgrádban a betegek száma meghaladta a négyszázat, korábbi években ilyen sok esetet nem vettek nyilvántartásba, az utóbbi évtizedekben a legtöbben, 29-en 2018-ban betegedtek meg a hivatalos adatok szerint. 2022-ben például egyetlen esetet sem regisztráltak.
A NIN-nek nyilatkozó szakemberek szerint a helyzet aggodalomra ad okot, a betegség ugyanis szinte már eltűnt, létezik ellene védőoltás is, ám a szülők egyre gyakrabban utasítják el, hogy gyermekük védőoltást kapjon. Snezana Rsovac tüdőgyógyász felhívta a figyelmet arra, hogy a betegség különösen veszélyes az újszülöttekre, minél idősebb ugyanis egy gyerek, annál kevésbé valószínű, hogy súlyos állapotba kerül.
A tünetekkel kapcsolatban a szakember közölte, hőemelkedés, orrfolyás és torokfájás is jelentkezhet, a legjellemzőbb tünet azonban az egyre erősödő, nem múló köhögés. Hozzátette: minél hamarabb születik diagnózis, annál hamarabb tudják megkezdeni az antibiotikumos kezelést.
Nemcsak Szerbiában, de Horvátországban és Montenegróban is folyamatosan nő a betegek száma.
2024. január 5.
Megéri a határ túloldalán tankolni
380 forintos euróárfolyammal számolva Horvátországban, Szlovéniában és Romániában is olcsóbb a magyar átlagárnál a benzin és a dízel, míg Szlovákiában csak gázolajat lehet olcsóbban venni, mint itthon.
Szlovéniában és Horvátországban a kormány maximálta a legtöbb benzinkút haszonkulcsát (Szlovéniában az autópályák menti kutakra ez nem érvényes), így lényegében hatósági ár van érvényben mindkét országban. Emiatt pedig a horvát határ menti településekből már most is sokan járnak át, mert 3-4 ezer forintot is lehet spórolni egy tankolással.
Horvátországban a benzin és a gázolaj is 532 forintnak megfelelő euróba kerül, Szlovéniában pedig benzint 520, dízelt 560 forintért lehet tankolni átlagosan. Romániában 508 és 544 forintban kerül egy-egy liter üzemanyag, Szlovákiában pedig a benzin 589, a dízel 570 forintba kerül most, de szlovák szakértők szerint könnyen lehet, hogy a közeljövőben a benzin ára is 570 forint körülre eshet.
2024. január 4.
Velence betiltja a 25 főnél nagyobb turistacsoportokat
A tömegturizmus negatív hatásai elleni küzdelemben Velence városa betiltja a 25 főnél nagyobb, idegenvezetők által kísért turistacsoportokat. Az intézkedés a városközpontot, valamint Murano, Burano és Torcello szigeteit érinti. A hangosbeszélők a jövőben tilosak lesznek a városnéző túrákon. Emellett fellépnek az engedély nélküli idegenvezetők ellen is.
Az intézkedések 2024. június 1-jén lépnek hatályba.
2023. december 15.
Berlinből éjszakai vonat indult Brüsszelbe és Párizsba
December 11-től Berlinből már éjszakai vonattal is elérhető Brüsszel és Párizs. Mindkét Nightjet hetente háromszor közlekedik, a jegyek 34,90 eurótól kezdődnek.
A vonatok jelenleg hetente háromszor indulnak, a német fővárosból hétfőn szerdán és pénteken, míg Brüsszelből és Párizsból kedden, csütörtökön és szombaton. 2024 októberétől már naponta indulnak majd a Nightjetek.
Az éjszakai vonatok ülőkocsis jegyei 34,90 eurótól kezdődnek, míg fekvőkocsiba 49,90, hálókocsiba pedig 79,90 eurótól válthatóak jegyek.
2023. december 8.
Varsó központjából kitiltják a régebbi gyártmányú autókat
"Tiszta közlekedésű övezetetté" nyilvánítják júliustól Varsó szélesebb központját, a lengyel fővárosi tanács által csütörtökön megszavazott határozat értelmében a zónából akkortól kitiltják a régebbi gyártmányú autókat.
A Varsó-Belváros kerületbe, valamint a vele szomszédos negyedekbe július 1-től nem hajthatnak be a 18 évesnél régebbi dízelüzemű, valamint 27 évesnél régebbi benzinüzemű kocsik.
Az intézkedés 2028 elejéig nem vonatkozik az övezet azon lakosaira, akik Varsóban adóznak. Azt követően már ők sem hajthatnak be régi gyártmányú autókkal, ez esetben 13 évesnél régebbi dízelüzemű, valamint 22 évnél régebbi benzinüzemű kocsikról lesz szó.
Felmentik a tilalom alól bizonyos feltételek mellett a 70 évesnél idősebb járműtulajdonosokat. Kivételt képeznek továbbá a rendvédelmi és hatósági járművek (mentők, rendőrség, tűzoltók, határőrség), beengedik a városközpontba például a fogyatékossággal élőket szállító régi gyártmányú kocsikat és iskolai buszokat is.
2023. december 8.
Óránkénti 30 kilométerre csökkentik Amszterdamban a legnagyobb megengedett sebességet
Amszterdam legtöbb útján péntektől szigorítják a sebességkorlátozást, a megengedett legnagyobb sebességet óránként 30 kilométerre csökkentik - jelentette az NL Times című angol nyelvű holland hírportál.
A sebességkorlátozás minden mellékutat és egyes főutakat is érint, a város útjainak mintegy 80 százalékára terjed ki.
A tájékoztatás szerint a sebességkorlátozás minden járműre vonatkozik úgy az autóutakon, mint a kerékpárutakon, és vonatkozik a robogókra, az elektromos kerékpárokra, a helyi tömegközlekedést ellátó buszokra és a taxikra is. Egyes kiemelt sávokban, mint például a buszsávok, a buszok és taxik továbbra is legfeljebb 50 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak. Az ötven kilométeres sebességkorlátozás a város főbb útjain továbbra is megengedett lesz.
A beszámoló szerint a városvezetés 2022 decemberében döntött a sebességkorlátozásról, a vonatkozó táblákat októberben helyezték ki, rajtuk matrica jelezte a december 8-i érvényességet. A járművezetőket útburkolati jelek is segítik az új rendelet betartásában, amit új sebeségmérő kamerák ellenőriznek.
Az önkormányzat szerint a sebességkorlátozás 20-30 százalékkal fogja csökkenteni a súlyos balesetek számát, valamint hozzájárul a zajszennyezés mellett a károsanyagkibocsátás csökkentéséhez is.
A belga főváros, Brüsszel 2019-től fokozatosan vezetett be 30 kilométeres óránkénti sebességkorlátozást a mellékutakon, a főbb utakon megengedett legnagyobb sebességet pedig a korábbi 70-ről óránként 50 kilométerre korlátozták.
2023. december 1.
Szamárköhögés-járvány ütötte fel a fejét Horvátországban
Szamárköhögés-járvány ütötte fel a fejét Horvátországban, mert bár van ellene kötelező védőoltás, az alacsony átoltottság miatt a fertőzöttek aránya egyre nő - jelentette be Bernard Kaic, a horvát közegészségügyi intézet illetékese.
A horvát közszolgálati televíziónak nyilatkozva (HRT) elmondta: egyik napról a másikra emelkedik a betegek száma, péntekre már elérte az 1435-öt. Hozzátette, hogy több mint 40 éve, 1980 óta nem volt ennyi fertőzött az országban.
Aggasztónak nevezte, hogy a megbetegedések nagy száma növelheti az újszülöttek vagy a még be nem oltott csecsemők megfertőződésének esélyét. "A betegség pedig számukra súlyos és akár végzetes is lehet" - hangsúlyozta. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a betegek többsége 10 és 14 év közötti gyermek.
A legtöbb megbetegedést Zágrábban és Splitben regisztrálták.
A horvát fővárosban mobil tesztelőpontokat is felállítottak, hogy kiszűrjék a fertőzötteket.
2023. október 18.
Olaszországban és a Vatikán körül is megerősítették a biztonsági készültséget
Terrorellenes biztonsági intézkedések léptek életbe a nagyobb olaszországi városokban és a pápai állam körül is, miközben megkezdődött a hatóságok által idegen harcosokként azonosított személyek ellenőrzése.
A Vatikánvároshoz vezető római utcákon megsokszorozták a fegyveres katonák száma.
A pápai államot övező területen a 2015-ös párizsi terrorista merényletsorozat után az olasz fegyveres erők biztonsági pontokat hoztak létre. Gépfegyveres katonák állnak a Szent Péter térre vezető sugárúton és a tér körüli kisebb utcákban, valamint páncélozott járművek is láthatók.
A belügyminisztérium közlése szerint csak Rómában négyezer helyszínen szigorították meg a készültséget, közöttük négyszáz helyen a legmagasabb szintű védelmet biztosítják a Hamász palesztin iszlamista szervezet Izrael elleni támadása, vagyis 7-e óta.
Hasonló készültség lépett életbe Milánóban, Nápolyban és más nagyobb városban. Az egész országban több mint 28 700 a védelmet élvező helyszínek, épületek száma.
2023. október 8.
Jövőre jelentősen megdrágul egy angliai utazás
A brit kormány korábbi ígérete szerint 2024 végéig mindenki számára megszüntetik a vízummentességet, így a magyarok számára is. Ekkor még arról beszéltek, hogy az úgynevezett látogatási belépési engedélyt néhány euróba fog kerülni, most azonban úgy tűnik, ez mégsem így lesz.
A Euronews jelentése szerint a brit kormány bejelentette, október 4-től az összes vízum ára emelkedik, köztük
a hat hónapnál rövidebb időre szóló látogatói vízum ára 18 euróval 133 euróra, azaz mintegy 50 ezer forintra,
De nő a két-, öt-, és tízéves látogatási vízum díja is. Az átszállást biztosító tranzitvízumok díja várhatóan nem változik.
Az egészségügyi bevándorlási illeték – az Egyesült Királyság államilag finanszírozott Nemzeti Egészségügyi Szolgálata számára fizetett díj – várhatóan szintén emelkedni fog. A belügyminisztérium szerint azonban ezt a változást csak később, ősszel vezetik be.
2023. szeptember 30.
Újabb határátkelési pont nyílt meg Magyarország és Szlovákia között
A Nagyrozvágyot Nagygéressel összekötő útkapcsolat átadásával immár harmincnyolcra nőtt a határkelőhelyek száma.
Magyarországnak Szlovákiával van a leghosszabb közös határa, 654 kilométernyi hosszan.
2023. szeptember 11.
Decembertől éjszakai vonat indul Berlin és Párizs között
Az ÖBB decemberben – kilenc évvel a járat megszüntetése után – újraindítja éjszakai vonatát Berlin és Párizs között.
"A szolgáltatás december 11-én indul Berlinből heti három járattal, majd 2024 októberében napi járattá válik" – jelentette be az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB).
A vonatok Strasbourgban, Mannheimben, Erfurtban és Halléban állnak majd meg.
Az ÖBB az éjszakai vonatok csomópontjává teszi Mannheimet, ahol a Brüsszel–Bécs és a Párizs–Bécs járatok is megállnak. A Brüsszelből és Párizsból Berlinbe és Bécsbe tartó utasok ugyanannak a vonatnak a különböző kocsijaiba szállnak majd fel, amelyeket a célállomásuknak megfelelően rendeznek át Mannheimben
2023. szeptember 8.
Franciaország is bevezeti az olcsó vasúti bérletet
Franciaország jövő nyáron országszerte kedvező árú havi vasúti bérletet vezet be bizonyos vonatokon.
A vasúti bérlet kb. 49 euróba (kb. 19 ezer forint) fog kerülni, és korlátlanul lehet vele utazni a TER regionális vonatain és helyközi járatain.
A francia nagysebességű TGV sem szerepel a francia bérletben.
2023. augusztus 8.
Portugália is bevezette a kedvezményes vonatbérletet
Németország után Portugália is bevezette a saját, 49 eurós nemzeti vasúti bérletét, amely lehetővé teszi az utasok számára az összes regionális vasútvonal használatát, néhány kivétellel.
Augusztus 1-jétől a Comboios de Portugal (CP) nemzeti vasúttársaság bevezette a 49 eurós bérletet, amely a legtöbb regionális vonatra korlátlanul érvényes. A bérlet azonban nem vehető igénybe buszokon, az Intercity és a városi vonatokon, mint például az Alda Penadular, az Inercidades, az Interregional és az Internacional járatai Portóban és Lisszabonban. A bérlet emellett nem érvényes az ország egyes területein, Alentejo Litoral és Coimra környékén sem.
A bérlet megszerzéséhez szükség van CP-ügyfélkártyára, amelyet személyazonosító okmány felmutatásával lehet igényelni a CP-jegyirodákban.
Az adott hónapra érvényes bérletet szintén a jegypénztárakban lehet megvásárolni, az előző hónap 21. napjától a tárgyhónap 20. napjáig, illetve vissza is lehet váltani őket.
2023. július 30.
Emelik az idegenforgalmi adót Rómában
A 2014 óta változatlan idegenforgalmi adó emeléséről határozott Róma városának képviselő-testülete.
Agrárturisztikai létesítményekben 4 helyett 6 eurót, a kétcsillagos szállodákban 5, az egycsillagosokban 4 eurót kérnek majd a vendégektől naponta.
A nyaralóházakban, panziókban és vendégházakban jelentős, 71-100 százalékos emelésről döntöttek.
A kempingekben és az üdülőkben 2-ről 3 euróra nő az adó összege. A szállókban, hegyi kunyhókban és menedékházakban viszont a jövőben is az eddigi 3,5 eurót kell fizetni.
2023. július 21.
Sokba kerülhet a gyorshajtás külföldön
A kedvelt nyaralóhelyeken a gyorshajtás autóval vagy motorkerékpárral magasabb bírságokat vonhat maga után, aki figyelmetlen az utakon, annak nagyon mélyen kell a zsebébe nyúlnia.
A gyorshajtásért járó büntetési összegek országonként változnak. 20 km/h-s sebességtúllépésért Svájcban legalább 180 eurót kell fizetni – itt a legdrágább a bírság. A kedvelt turistacélpontok közül Olaszországban 175 euróba, Görögországban pedig 100 euróba kerül a 20 km/h-s gyorshajtás, a legolcsóbban pedig Szlovákiában úszhatják meg a száguldozó autósok, ahol 35 eurónál kezdődik a bírság összege. Magyarország a 80 eurós bírságával a középmezőnyben található.
A súlyosabb, 50 km/h-s sebességtúllépésnél még nagyobbak a különbségek. Míg Magyarországon 160 euró a minimális bírság, a szomszédos Szlovéniában 1200 eurót. A kedvelt turistacélpontnak számító Horvátországban pedig akár 2650 eurót is elkérhet a rendőr a gyorshajtásért. Svájcban a bírság a gyorshajtó jövedelemétől függ, és napi 60 eurónál kezdődik.
Az ittas vezetés is drasztikus következményekkel járhat. Spanyolországban 1,2 ezrelékes alkoholszint három hónap börtönt jelent, Olaszországban pedig az ittas vezető saját autóját el is kobozhatja a rendőrség.
Fontos tudnivaló, hogy a szabálysértések és a parkolótartozásokat a hatóságok külföldön is behajthatják, a legjobb tehát, ha a helyszínen, vagy hazatérve mihamarabb rendezzük tartozásunkat.
2023. július 13.
Párizsban a parkolási díjat jövőre a gépjárművek mérete alapján határozzák meg
Párizsban 2024. január 1-től a köztéri parkolási díjat a gépjárművek mérete alapján határozzák meg, erről döntött a francia főváros közgyűlése.
A Zöldek javaslata alapján megszavazott új szabályozás értelmében a városi terepjáró tulajdonosainak jövőre drágább lesz Párizs utcáin parkolni.
A progresszív tarifát a közép-franciaországi Lyonban már bevezetett új parkolási díjszabályozás ihlette.
A fokozatosság elvét több kritérium alapján határozzák majd meg Párizsban, a gépjármű súlya és mérete mellett a parkolási idő vagy a motor típusa is befolyásoló tényező lesz. A nagycsaládosok és a szerényebb jövedelműek ugyanakkor mentességet élveznek majd a drágább tarifák alól.
A progresszív parkolási díjszabás bevezetésével a fővárosi önkormányzat egyértelműen a városi terepjárókat célozza, miután a számuk folyamatosan nő Párizsban. Hivatalos adatok szerint 2019-ban a francia rendszámú városi terepjárók tulajdonosának 46 százaléka párizsi lakos volt.
David Belliard, Párizsnak a közterületek átalakításáért felelős alpolgármestere szerint a terepjárók Párizsban megnehezítik a város alkalmazkodását az éghajlatváltozáshoz.
"Nincs földút, nincs hegyi út. A terepjárók határozottan feleslegesek Párizsban. Sőt, veszélyesek, sok helyet foglalnak és túl sok erőforrást igényel az előállításuk. Lyonhoz hasonlóan azon dolgozunk, hogy drágábbá tegyük a parkolásukat" - írta a városvezető a Twitteren.
Az intézkedéssel a városvezetés szerint hatékonyan lehet korlátozni a leginkább légszennyező járművek használatát Párizsban. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2019-ben közzétett jelentése szerint a terepjárók a második helyen állnak a széndioxid-kibocsátás 2010 óta tartó növekedéséért világszinten felelősök sorában.
2023. július 9.
Lengyelországban ingyenes lett az autópályák használata
Jóváhagyta a lengyel szenátus is azt a törvényt, amely értelmében júliustól díjmentessé teszik az állami autópályák használatát Lengyelországban.
Amennyiben a lengyel elnök aláírja a törvényt, az Országos Közúti és Autópálya Főigazgatóság által felügyelt szakaszokon az autópályadíjakat július 1-jével szüntetik meg a 3,5 tonnánál kisebb tömegű járművek, vagyis a személyautók és motorkerékpárok számára.
Az említett szakaszok a Lengyelország nyugati és keleti határát összekötő A2-es és A4-es autópályán a Konin és Stryków közötti mintegy 100 kilométeres, illetve Wroclaw és Sosnica közötti 164 kilométeres útszakasz. A lengyelországi sztrádák együttes hossza 4900 kilométer, ezen belül az autópályák mintegy 1800 kilométert, a gyorsforgalmi utak pedig 3100 kilométert tesznek ki.
Ami az összesen 465 kilométer hosszú koncessziós szakaszokat illeti, ott korábbi bejelentések szerint a díjmentességről a kormány egy éven belül szeretne megegyezésre jutni a magántulajdonosokkal, és módosítani a vonatkozó törvényeken. Az említett koncessziós szakaszok szintén az A2-es és az A4-es, valamint az északról délre haladó A1-es autópályán találhatók.
A megszavazott törvény értelmében betiltják továbbá a 3,5 tonnánál nagyobb tömegű járművek sofőrjeinek, hogy előzzenek az autópályák, illetve gyorsforgalmi utak azon szakaszain, amelyeknek adott irányban csak két sávja van. Kivételt képez az olyan járművek megelőzése, amelyek a megengedettnél "jelentősen alacsonyabb" sebességgel haladnak.
2023. július 2.
Fizetős lett az átkelés Ausztriába Ágfalvánál
Júliustól csaknem 160 eurós (körülbelül 60 ezer forint) díjat kell fizetnie azoknak, akik a Somfalva és Ágfalva közötti határátkelőn akarnak átmenni Ausztriába.
Az intézkedést az osztrák település vezetői hozták meg, és a díj két évre érvényes, aminek a nagy része (140 euró) levásárolható az ottani boltokban.
Az osztrák polgármester azzal indokolta döntését, hogy a magyar ingázók miatt megnőtt a balesetek száma, illetve zavarják az osztrák lakosokat.
2023. július 1.
Horvátországban életbe lép a részleges boltzár
Horvátországban életbe lép a részleges boltzár július 1-jével, a legtöbb üzlet - néhány kivételtől eltekintve - évente legfeljebb 16 vasárnapon lehet nyitva.
A kereskedők maguk dönthetik el egyéni igényeik, a szezonalitás, a mikrolokáció és egyéb releváns tényezők alapján, hogy melyik 16 vasárnapon tartanak nyitva az évben.
A munkarendet hétfőtől szombatig a munkáltató határozza meg, a munkaidő nem lehet több 90 óránál. Vasárnapi nyitva tartás esetén ez legfeljebb 105 óra lehet. A zárva tartás az ünnepnapokra is vonatkozik.
A folyó év végéig összesen 27 vasárnap van még hátra, így az idén gyakrabban lesznek nyitva az üzletek, mint jövőre, ami elég időt ad a horvát állampolgároknak az alkalmazkodásra - írták a helyi lapok.
Az üzletek többsége már elkészítette a beosztását, és jelezte azt a vásárlóknak. A turisztikai térségekben a nyári szezonban többnyire teljes egészében nyitva lesznek a boltok és a bevásárlóközpontok, míg a kontinensen a tanévkezdés és az év végi ünnepek előtti vasárnapokon lehet majd csak vásárolni.
A jogszabály a kivételek között említi a benzinkutakat, valamint a kórházak, szállodák, kulturális és vallási intézmények, nemzeti parkok, repülőterek, busz- és vasútállomások területén működő üzleteket, továbbá a vásárokat és a piacokat. A trafikok vasárnap és ünnepnapokon 7-től 13 óráig lehetnek nyitva.
2023. június 14.
Ennyibe fog kerülni az elektronikus beutazási engedély Nagy-Britanniába
Nemsokára az EU-tagállamok polgárainak is kötelező lesz elektronikus beutazási engedélyt igényelniük a Nagy-Britanniába történő beutazáshoz. A brit kormány néhány napja közölte az engedély tervezett árát is.
Mint ismert, a Nagy-Britanniába történő beutazáshoz nemsokára elektronikus beutazási engedélyt(Electronic Travel Authorisation, ETA) kell igényelniük azoknak is, akik jelenleg vízum nélkül utazhatnak az országba.
A kötelezettség elsőként a Katarból beutazókra lesz érvényes 2023. november közepétől. 2024. február 24-től Bahrein, Jordánia, Kuvait, Omán, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek állampolgárai számára lesz kötelező az ETA, az év további részében pedig az összes többi olyan ország – így az EU-tagállamok – esetében is bevezetik a rendszert, amelynek állampolgárai jelenleg vízummentesen léphetnek be Nagy-Britanniába.
Az engedély két évig lesz érvényes, ez alatt az idő alatt tetszőleges gyakorisággal be lehet majd utazni vele az Egyesült Királyságba. Ha a beutazó útlevele időközben lejár, új engedélyt kell igényelnie. Az engedély megléte azonban nem fogja garantálni, hogy az utazó be is léphet az országba.
A brit kormány tájékoztatása szerint nem lesz szükségük az engedélyre azoknak, akik brit vagy ír útlevéllel, vagy az Egyesült Királyságban életvitelszerű tartózkodásra, munkavállalásra vagy tanulásra szóló engedéllyel rendelkeznek, vagy vízummal lépnek be az országba.
A brit kormány múlt heti közlése szerint az engedély 10 angol fontba kerül majd.
Az engedélyt online formában vagy applikáción keresztül lehet majd megigényelni. A regisztráció csak néhány percet fog igénybe venni, ezután három napon belül megszületik a döntés, kivéve, ha a belügyminisztérium további vizsgálatok végzését tartja szükségesnek. Fontos, hogy nemcsak a felnőtteknek, hanem a gyerekeknek is külön meg kell majd igényelni az engedélyt.
2023. június 24.
Korlátlanul vonatozhatunk Csehországban egyetlen jeggyel
Csehország új vonatjegyet vezetett be, amely lehetővé teszi az utazók számára, hogy ezen a nyáron beutazzák az országot anélkül, hogy újabb jegyet kellene váltaniuk.
A VisitCzechia cseh turisztikai oldal tájékoztatása szerint a vonatjegyet a július 1-jétől augusztus 31-ig tartó utazásokra lehet felhasználni és főleg azokat a turistákat célozza meg, akik aktívan utaznának vonattal Csehországban. Az előzetes jegyértékesítés június 15-én veszi kezdetét.
Az egyhetes bérlet 60 euróba (22 ezer Ft), míg a két hétig érvényes bérlet 85 euróba (31 ezer Ft) fog kerülni. A 18 éves kor alatti gyermekek, 26 év alatti diákok és az idősek számára a jegy kedvezményes áron érhető el, esetükben 30 és 42 eurót (11 és 15 ezer Ft) kell fizetni a bérletekért.
A bérlettel az érvényesség ideje alatt az utazók korlátlanul utazhatnak bármelyik menetrend szerinti járaton, tetszőleges útvonalon. Fontos megjegyezni azonban, hogy az SC Pendolino járatokon való utazáshoz foglalás szükséges.
2023. május 26.
Drágul az autópályadíj Szlovéniában
Szlovéniában 6,8 százalékkal drágulnak az e-matricák, miután a szlovén kormány elfogadta az autópályakezelő vállalat (DARS) javaslatára a díjköteles utakról és útdíjakról szóló rendeletet.
A szlovénok túlnyomó többsége már megvásárolta az idei éves matricát, ezért az emelés csak a jövő évi vásárláskor fogja őket érinteni. A személygépkocsik éves matricája 110 euróról 117,5 euróra fog drágulni.
A DARS az új árakat még az idegenforgalmi szezon előtt, június 15-én vagy július 1-jén tervezi bevezetni.
Személygépkocsi esetében jelenleg az egy éves e-matrica ára 110 euróba, a havi 30 euróba, a heti 15 euróba kerül, és Szlovénia összes fizetős útszakaszára érvényes. Az új árakat még nem tette közzé a szlovén autópályakezelő vállalat.
2023. május 13.
Csehország bevezeti az egynapos autósztrádadíjat
Csehországban is bevezetik az egynapos autósztráda-díjat jövő márciustól.
Az egynapos elektronikus sztrádamatrica 200 koronába (3300 forint) fog kerülni. Az éves matrica ára az eddigi 1500 koronáról 2300 koronára (37 950 forint) emelkedik. A havi sztrádabélyeg ára 440 koronáról 430 koronára (7095 forint), a tíznapos pedig 310 koronáról 270 koronára (4455 forint) csökken.
Csehországban jelenleg 1365 kilométernyi autósztráda van, ebből 226,5 kilométer használata illetékmentes. A következő két évben a tervek szerint mintegy 200 kilométer új sztrádát adnak át a forgalomnak.
2023. május 3.
Ismét kedvezményes közlekedési bérletet vezettek be Németországban
Május 1-től havi 49 eurós bérlettel lehet utazni a tömegközlekedési eszközökön Németországban.
A német kormány a tömegközlekedési eszközök használatára ösztönzi az embereket. Május 1-től a városi és regionális utazásra 49 eurós havi bérlettel lehet igénybe venni a vonatokat, buszokat, villamosokat, a metrót, sőt a hajókat is
Az okostelefon-alkalmazással, chipkártyaként vagy kinyomtatott QR-kódként használható bérlet az egész országban érvényes a helyi közösségi közlekedési vállalatok járatain és a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain.
Az új akció a tavaly nyári, 3 hónapig futó, nagy sikerű 9 eurós jegyet követi, amelynek eladásai meghaladták az 50 milliót.
A 49 eurós ár komoly megtakarítást jelent, tekintve, hogy például Berlinben 86 euróba kerül a havi bérlet. A Deutschlandticket elődje az úgynevezett 9 eurós menetjegy (9-Euro-Ticket), amelyet 2022-ben vezettek be a nyári hónapokra, a június-augusztusi időszakra. Az energiaárak és az infláció emelkedésének ellensúlyozását szolgáló támogatások egyikeként bevezetett kedvezményes nyári havi bérletből 50 millió kelt el.
2023. április 19.
2 óránként lehet eljutni vonattal Budapestről Prágába
Két óránként lehet eljutni vonattal Budapestről Prágába, a két főváros között a szerelvények 7 óra alatt teszik meg az utat.
A legtöbb vonat a cseh vasúttársaság szerelvényeivel közlekedik Metropolitan EuroCity néven Prágáig, a kétórás ütemes menetrendbe illeszkedik a MÁV-Start járata, a Hungária EuroCity, amely Budapestről Brnon, Prágán, Berlinen át Hamburgba közlekedik.
A Hungária EuroCity vonatokon az első- és másodosztályú fülkés és termeskocsik mellett IC+ másodosztályú, többcélú teres kocsik is közlekednek, amelyeken kerékpárt is lehet szállítani.
A cseh vasúton egy fontos vonalszakasz felújítása után, július elsejétől a Metropolitan és Hungaria EC vonatoknak már nem kell kerülő útvonalon közlekedniük. A felújítás után Prága és Budapest között huszonegy, ellenkező irányban pedig huszonhat perccel lesz rövidebb a menetidő - írja a MÁV közleményében.
Franciaországban megtiltják a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát
A francia kormány úgy döntött: megtiltja a 14 éven aluliak számára az elektromos roller használatát, és szigorítja a szabálysértési büntetéseket a városi közlekedésben gyakran kaotikus helyzeteket teremtő és szenvedélyes vitákat kiváltó közlekedési eszköz használatának jobb szabályozása reményében.
Az elektromos meghajtású rollerek négy évvel ezelőtt jelentek meg a francia utcákon: mintegy 2 millióan saját tulajdonú rollert használnak, több százezren pedig a bérelhető változatokkal közlekednek a nagyvárosokban.
A francia televíziók rendszeresen beszámolnak a gyalogosok és a sokszor száguldó rollerezők közötti balesetekről, Párizsban pedig a bérelhető rollerek folyamatosan gondot okoznak az önkormányzatnak azzal, hogy az egységes szabályozás hiányában az emberek bárhol leteszik őket használat után. A fővárosi önkormányzat ezért a hétvégén népszavazást rendez a betiltásuk érdekében.
Az új szabályozás a jelenlegi 12 évről 14 évre emeli az elektromos roller használatának alsó korhatárát, a motorkerékpárokhoz hasonlóan, és kötelező lesz az elektromos rollereket ezentúl féklámpával és villogókkal felszerelni.
Az elektromos rollereken 2019 óta kizárólag egy ember közlekedhet, tilos velük a járdán haladni és parkolni. A szabálysértőket az eddigi 35 euró helyett ezentúl 135 euróra büntethetik a rendőrök. A sisak viselésének kötelezővé tételét egyelőre nem rendelte el a kormány, de a közlekedési minisztérium szerint napirenden van a kérdés.
2023. március 25.
Gyors repülőtéri transzfer indult London/Lutonban
A Wizz Air Londonba repülő utasai ezentúl új, környezettudatos reptéri vonatot is igénybe vehetnek, amellyel mindössze négy perc alatt elérhetik a Luton Repülőtérről a városközpontba vezető főbb vasútvonalat.
A Luton Airport Express a repülőtéri terminált és a távolsági vasútvonalat köti össze a Luton Airport Parkway állomáson. Az új vonatjárat tökéletes lehetőséget kínál a Luton Repülőtérre érkezők számára, hogy gyorsabban és könnyebben eljuthassanak végső úti céljukig.
A teljes egészében elektromos Luton Airport Express és a Luton DART vasúti összeköttetése fenntartható utazást kínál London központja és a repülőtér között, és ezáltal még jobb utasélményt biztosít. A Wizz Air Budapest és London-Luton között naponta több járatot is indít.
2023. március 23.
A római Fiumicino reptéren is eltörölték a folyadékkorlátozást
A római Fiumicino repülőtér 1-es termináljáról induló utasok mostantól a 100 ml-t meghaladó folyadékokat, valamint számítógépeket, táblagépeket és mobiltelefonokat is szállíthatnak kézipoggyászukban anélkül, hogy azokat ki kéne venniük a bőröndből a biztonsági ellenőrzés során.
Az új CAT-szkennelési technológiát – amelyet tavaly vezettek be a törzsutasok számára – minden utasra kiterjesztették az 1-es terminálon, amelyet a Fiumicinóból induló járatok mintegy 70 százaléka használ. Ide érkezik és innen indul többek között a Wizz Air Budapest és Róma között közlekedő járata is.
A Smiths Detection C3 robbanóanyag-érzékelő berendezés növeli a biztonsági szintet és tovább javítja az utasok élményét. Az új gépek röntgensugaras szkennerek segítségével nagy felbontású, 3D-s képeket (CT) készítenek a poggyászról, és automatikusan felismerik a potenciálisan veszélyes anyagokat.
Az új technológia hamarosan üzembe áll a 3-as terminálon is, ahol a biztonsági ellenőrzőpontokon már telepítik a rendszert. Várhatóan még ebben az évben befejezik a munkálatokat és szintén bevezetik az új szabályokat, kivéve az USA-ba és Izraelbe irányuló közvetlen járatoknál, amelyek esetében különleges átvizsgálási eljárásokra van szükség.
2023. március 16.
Horvátországban ennyibe kerülnek a legfontosabb élelmiszerek
A horvát kormány elfogadta a megélhetési költségek emelkedése okozta válság enyhítésére kidolgozott negyedik átfogó intézkedési csomagját, amellyel befagyasztja az energiahordozók, illetve korlátozza az alapvető élelmiszerek árát, valamint egyszeri támogatásokat nyújt a veszélyeztetett csoportok számára
A kormány korlátozta egyes alapvető élelmiszerek árát.
Április 1-jétől egy liter napraforgóolaj 1,72 euróba, a 2,8 százalékos tej 0,98 euróba kerül majd. A fehér kristálycukor kilója 1,33 euró, a liszté 0,80, az egész csirkéé 3,32, a darált húsé 4,11, az oldalasé 3,79 euró lesz.
2023. március 10.
2024 végétől csak belépési engedéllyel utazhatunk Nagy-Britanniába
Jövőre belépési engedélyt kell kiváltaniuk azoknak a beutazóknak is, akik jelenleg vízum nélkül utazhatnak Nagy-Britanniába - közölte a brit belügyminisztérium. Ez a kötelem nem vonatkozik a letelepedési engedéllyel Nagy-Britanniában élő EU-állampolgárokra.
Nagy-Britannia három éve kilépett az Európai Unióból. London már a Brexit után jelezte, hogy idővel a látogatási, turisztikai céllal rövid időre érkezőknek is szükségük lesz belépési engedélyre, köztük azoknak is, akik jelenleg vízum nélkül utazhatnak be az országba.
A brit belügyminisztérium által ismertetett részletek szerint az elektronikus beutazási engedély (Electronic Travel Authorisation, ETA) nevű online dokumentumot először - már idén októbertől - a katari állampolgároknak kell kiváltaniuk.
Jövő februártól Bahrein, Jordánia, Kuvait, Omán, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek állampolgárainak is szükségük lesz az ETA-ra ahhoz, hogy Nagy-Britanniába utazhassanak, és a brit kormány
2024 végéig az összes többi olyan ország esetében is bevezeti ezt a rendszert, amelynek állampolgárai jelenleg vízummentesen léphetnek be Nagy-Britanniába.
A belügyminisztériumi tájékoztatása külön kiemeli, hogy jóllehet az Európából, Amerikából és Ausztráliából érkezőknek jelenleg semmilyen engedélyért nem kell folyamodniuk, ha Nagy-Britanniába akarnak látogatni, ez azonban az ő esetükben is megváltozik az ETA-rendszer meghonosításával.
Az ETA kiváltásával hat hónapig lehet Nagy-Britanniában tartózkodni turizmus, családtagok és barátok meglátogatása, üzleti utazás, illetve tanulmányok folytatása céljából.
Az engedélyt a mobileszközökre letölthető UK ETA alkalmazással, vagy a brit kormány honlapján lehet kérelmezni. Az ETA kiváltásának díjáról a londoni belügyi tárca később ad tájékoztatást.
A minisztérium hangsúlyozta ugyanakkor, hogy nem kell kiváltaniuk az ETA-t azoknak, akik állandó letelepedési engedéllyel élnek Nagy-Britanniában vagy Írországban.
Közéjük tartoznak azok az EU-állampolgárok, akik 2020 végéig, a Brexit utáni 11 hónapos átmeneti időszak lejártáig törvényesen és életvitelszerűen letelepedtek Nagy-Britanniában, és megszerezték az ehhez szükséges, meghatározatlan időre szóló tartózkodási engedélyt (EU Settled Status).
2023. február 3.
Új vonatjegyek a rendszeresen Magyarországról Ausztriába utazóknak
A MÁV-START 2023. február 1-től új régiós ajánlatot vezet be a Bécs és Győr között közlekedő regionális EURegio és távolsági EuroCity és Railjet express vonatokra. Az új kedvezménycsalád neve: START Regio Ausztria.
A régi EuroRegio ajánlatokhoz képest újdonság, hogy a hetijegy és havibérlet már minden vonatra egységesen érvényes lesz. Emellett a hetijegy és havibérlet már a gyermekek, és az érintett osztrák városokban tanuló diákok számára is, még kedvezményesebb áron érhetőek el. A hetijegy és havi bérlet esetén már a távolsági vonatokra kedvezményes kerékpárjegy is megvásárolható, és a START Regio ajánlatokat megkapják a Klimaticket tulajdonosok is. A menetjegyek és bérletek online is megválthatók.
A csak EURegio vonatokon érvényes egyúti normál menetjegy ára 16 euró, míg KlimaTickettel már 6,1 euróért elérhető. A kerékpárszállítás díja: 1 euró, valamint mind távolsági, mind regionális vonatokon érvényes normál hetijegy 2., illetve 1. osztályon 66,6, illetve 119 euróba kerül. KlimaTickettel pedig 28,5 és 42,8 euró. A kerékpárszállítás díja EURegio vonatok esetén: 1 euró/út vagy kerékpár hetijegy vásárolható 9 euróért; a távolsági vonatokon 5 euró/út, (bérlet váltása nem lehetséges).
Mind távolsági, mind regionális vonatokon érvényes normál havijegy ára 2., illetve 1. osztályon 235 és 420 euró, KlimaTickettel pedig 99,9 és 149,8 euró. Gyermekek a kedvezményes felnőtt menetdíj felét fizetik mindegyik termékre a SCIC-NRT szerinti életkorhatárok figyelembevételével (6-15 éves korig).
A START Regio AT viteldíjakról bővebben ide kattintva található tájékoztató.
2023. február 2.
Szigorú büntetés jár a behajtási tiltást megszegő dízel autóknak Münchenben
Február 1-jétől nem hajthatnak be München belső részébe az Euro 4-es vagy annál rosszabb kibocsátási normának megfelelő dízelüzemű járművek. Ősszel tovább szigorodnak a behajtási feltételek, október 1-jétől már az Euro 5-ös dízelautókat is kitiltják majd a belső kerületekből.
Az új szabályt megsértők 100 eurós, vagyis nagyjából 39 ezer forintos bírságra számíthatnak.
A behajtási tiltás nem vonatkozik többek között a szállítójárművekre, a helyi lakosokra és a mozgáskorlátozottakra, valamint az oldtimer minősítésű kocsikra. Azokat sem büntetik,